Recomandare de carte: Small Data, de Martin Lindstrom

It’s a good day for a great book! Așa că am o recomandare de carte pentru tine.

Este o carte pe care am citit-o destul de recent și care mi-a influențat gândirea și perspectiva asupra muncii.

Este vorba despre Small Data – Indicii mărunte care scot la iveală trenduri în masă, scrisă de Martin Lindstrom.

Danezul Martin Lindstrom este unul dintre primii experți în brand bulding, consultant pentru mai multe branduri de top din lume. El și-a concentrat atenția și a devenit expert în branding, marketing și psihologia consumatorului. Concluziile pe care le trage sunt bazate și pe research în domeniul neuro-științific.

Scopul lui, în repetate rânduri, a fost acela de a oferi consultanță pentru branduri mari care aveau nevoie să își crească radical vânzările, să deschidă noi magazine în diferite părți ale lumii sau să își regândească business-ul pentru a rămâne valizi în piață.

Și pentru că în acest domeniu se pune accentul pe big data și se folosesc în luarea de decizii date cantitative, el a avut o altă abordare – a vrut să vadă cum pot influența datele calitative (small data) comportamentul consumatorului.

Astfel și-a propus să petreacă timp în casa unor oameni din publicurile țintă ale brandurilor cărora le oferea consultanță, pentru „a lua pulsul” direct la fața locului. Așa că a ajuns să „cotrobăie” prin viețile acestor oameni, să le urmărească obiceiurile, gesturile și modul de viață până în cele mai mici detalii.

Este un fel de Sherlock Holmes care investighează o mână de oameni pentru a găsi pattern-uri care se potrivesc pentru o întreagă categorie de oameni și care le influențează comportamentul de consum.

Dacă ai crezut că modul în care îți ții periuța de dinți în baie, magneții de pe frigider sau ursulețul de pluș al copilului nu spun nimic despre obiceiul tău de consum, te înșeli amarnic.

Nu vreau să dau prea multe spoilere, pentru că îmi doresc să treci prin călătoria asta de detectiv în timp ce citești cartea, o sa îți spun doar o mică povestioară din ea, pe scurt, ca să îți faci o idee.

Plecat în Arabia Saudită pentru a ajuta la proiectarea unui nou centru comercial, autorul se afla față în față cu o cultură complexă, opresivă pentru femei. Dezvoltatorii proiectului știau că trebuie să țină cont de nevoile femeilor de acolo, dat fiind că ele sunt cele care fac cumpărăturile în astfel de mall-uri.

Primul aspect clar a fost influența climei asupra comportamentului de cumpărare: temperaturile ridicate îi fac să se izoleze în spații interioare. Casele lor aveau tablouri cu oaze de verdeață și ape curgătoare. Un prim indiciu care să sugereze direcția pe care să o aibă design-ul mall-ului: trebuia să fie o oază pentru cei care făceau cumpărături.

Să discutăm și despre al doilea aspect. Știai că aproximativ 40% dintre periuțele de dinți vândute la nivel mondial au culoarea roșie? Ei bine, saudiții nu prea aveau periuțe de dinți roșii. De fapt, autorul nu a prea văzut nici periuțe portocalii sau galbene.

Ca un al treilea indiciu, Martin Lindstrom a observat cum îți aranjat saudiții paharele, atât pe raft, cât și pe tăvi, când le serveau. Erau așezate cu atenție, astfel încât nimic să nu cadă sau să se spargă. De aici a dedus că este o frică în casele din Arabia Saudită, urmând să afle și de ce.

Un alt aspect care a influențat research-ul este reprezentat de jucăriile copiilor saudiți. În camerele lor a observat o mulțime de mașini de intervenție cu care aceștia de jucau. Apoi a descoperit că vânzările acestori jucării sunt cu 49% mai mari în Arabia Saudită decât oriunde altundeva în lume.

Și astfel, punând cap la cap toate informațiile pe care le-a găsit, și-a dat seama că există o frică generală în această țară: frica de foc. Deși nu a fost vreodată vreun mall incendiat în țară, femeile de acolo erau convinse că astfel de incendii se întâmplă periodic.

Astfel, în mall-ul construit nu s-au folosit culorile roșu, portocaliu și galben, au pus sunete de ape curgătoare și ciripit de păsări, au adăugat fântâni și imagini acvatice. A oferit senzația de protecție și siguranță, devenind astfel un centru comercial de succes.

Acesta este doar un exemplu de „caz” de succes pe care îl povestește Martin Lindstrom în cartea lui. Însă îți recomand să citești cartea pentru o multitudine de astfel de cercetări, care o să te pună pe gânduri în ceea ce privește comportamentul uman – al tău sau al clienților tăi. O să vezi cum indicii mici pot spune mult mai multe despre consumatori decât big data și ce influență pot avea aceste indicii în business și în marketing. Apoi poți încerca să îi urmezi modelul și să descoperi, prin metodele pe care le ai la îndemână, small data care te pot ajuta în afacerea ta.

Distribuie acest articol pe retelele tale preferate de Social Media

Despre Autor

Antonia Zărnescu
Antonia Zărnescu

PR Executive la Kiwi de doi ani și un pic. Pasionată de digital, de tot ce mișcă în marketingul online și iubitoare înrăită de pisici. Te țin la curent cu noutăți din social media și digital marketing.

Localizare




Site Map

Contacteaza-ne


Academician Petre P. Negulescu Nr.12 Timisoara