Lucruri care se viralizează // Cum să faci un viral

WHAT DO WE SHARE, BUT MOST IMPORTANTLY… WHY DO WE SHARE?

 

Toți creatorii de conținut, marketerii online, dar și utilizatorii obișnuiți se întreabă: cum faci un viral? Cum faci un clip/postare/mesaj să fie distribuit și redistribuit de sute, mii sau sute de mii de ori?

Nu știu. Îmi pare rău, dar sunt atât de mulți factori în joc, încât este aproape imposibil să anticipezi care va fi următorul viral. De obicei, acest tip de conținut umple un gol în cultura momentului și este mult prea strâns de ”zeitgeist” și context pentru a putea reproduce procesul… deoarece, la fel ca și obiectele artistice, viralele își pierd din popularitate dacă sunt refolosite/reciclate.

Asta înseamnă că nu poți face aceeași glumă (în diferite forme) la infinit, nu poți vedea ce a fost viral anul trecut și să încerci să reproduci. Trebuie să vii cu ceva nou, ceva fresh și neașteptat.

Viralele trebuie să fie ”the best thing you never knew you needed” (cel mai bun lucru de care nu știai că ai nevoie) și nu le poți anticipa…

 

DAR LE POȚI ANALIZA!

Câteva luni am încercat să etichetez fiecare postare de succes din news feed-ul meu, și am ajuns la 6 categorii principale. Dacă sunt mai multe, nu le-am găsit… dar mi le spuneți voi în comentarii 😀

 

 ✸ La ce dă lumea share?

  • Relatable → self exposure
  • Sentimente puternice 🙂 🙁
  • Utilitare (tips and tricks)
  • Umor / Glume
  • Artă / frumusețe (stimuli vizuali)
  • Pornografie / sex

 

Cu cât înțelegi mai bine motivele fundamentale pentru care oamenii dau like/share la un anumit conținut, cu atât îți va fi mai ușor să anticipezi și să te folosești de psihologia colectivă a internetului.

Înarmează-te cu un pic de răbdare, pentru că urmează să analizăm comportamentul online în detaliu.

În primul rând, ce este social media?

 

Definiția oficială: Social media are computer-mediated technologies that facilitate the creation and sharing of information, ideas, career interests and other forms of expression via virtual communities and networks.

Definiția mea: Social media este o rețea în care fiecare persoană își face un mic site de branding personal și interacționezi controlat, atent și în cea mai bună formă a ta cu alți oameni care fac același lucru ca și tine.

De ce facem asta?

De-a lungul sutelor de mii de ani, de la maimuță la oameni moderni, noi am trăit în haită. Haită, trib, grup, sat, comunitate – acestea sunt forme de organizare de care ne-am folosit pentru a cuceri pământul.

Evolutiv, asta înseamnă că ne-am dezvoltat trăsături speciale pentru a comunica mai bine, pentru a colabora mai bine. Asta înseamnă că, de-a lungul timpului, comportamentele pozitive social au fost încurajate, în timp ce comportamentele antisociale, izolaționiste, au fost sistematic descurajate.

Super! Natura și timpul ne-au programat să fim cât se poate de buni la a avea prieteni.

DAR NATURA NU A ANTICIPAT INTERNETUL. Ceea ce înseamnă că titanii internetului au exploatat nevoi fundamentale umane ca să producă medii virtuale ce provoacă dependență la fel ca și drogurile.

Acest lucru e important, nu doar că ne place social media, dar majoritatea dintre noi au nevoie de ea. Ne bucură fiecare like, ne mângâiem narcisismul și ne expunem controlat în cea mai bună lumină pe care o putem găsi.

Acesta este contextul în care lucrurile devin virale și este foarte important să nu uităm niciodată că există niște motive foarte simple, de bază pentru fiecare gest social pe care îl facem.

Suntem niște creaturi care vor lucruri foarte simple și care se chinuie foarte tare să le facă să pară complicate.

 

IMPORTANT! Deși vorbim despre social media, aceste principii se aplică destul de bine în tot ceea ce înseamnă entertainment. Se pot întâlni în film, muzică, chiar și în discursurile politicienilor. Toată lumea folosește aceste pârghii pentru a genera conținut popular.

Acestea fiind spuse, să trecem la analiza punctuală a fiecărui tip de postare.

 

1. RELATABLE / Cu care rezonează

 

Nevoia de colaborare și socializare pe care ne-am dezvoltat-o de-a lungul timpului ne îndeamnă constant la a ne exprima și a crea conexiuni cu alți oameni. Din acest motiv, pentru utilizatorii rețelelor de socializare este foarte important să posteze/distribuie materiale care să ilustreze cu fidelitate un aspect al personalității celui care distribuie.

Când cineva din SUA spune ”Eu respect armata, iar veteranii sunt Eroi”, oamenii care vor să arate altora că și ei au acel sentiment pur și puternic vor da share. Mult mai mulți decât dacă statusul ar fi ”Armata Statelor unite are peste 800 de avioane de luptă de ultimă generație”.

Asta merge și la un status de genul ”Iubesc ciocolata mai mult decât orice”. Sunt mulți oameni care vor da share la un asemenea mesaj.

Cu cât mesajul rezonează mai puternic emoțional cu cititorul, acesta va dori să se poziționeze față de el. Subiectele diferă în funcție de conștiința colectivă. Subiectele de actualitate vor prima întotdeauna față de lucrurile mici sau generice.

Un alt factor important la acest tip de conținut este faptul că viralele exprimă foarte eficient și succint gânduri pe care noi înșine nu le-am putut articula foarte bine. Utilizatorul va vedea mesajul și se va gândi ”DAAAA, EXACT!”. Și apoi va da Share.

Oricare dintre aceste categorii de conținut trebuie să răspundă la 2 întrebări esențiale:

 

 ✸ În ce scop și pentru cine?

Putem vedea la toate memele sau viralele comentarii de tipul me_irl (eu în viața reală / me in real life), same (la fel), eu.

Exemple aleatorii de pe o pagină pe care o administrez:

 

 

Majoritatea comentariilor sunt cu un simplu tag, către o persoană care poate rezona și ea cu mesajul postării. Nu ne este suficient să relaționăm cu ceva, ci simțim nevoia de a împărtăși cu ceilalți.

 

 ✸ În ce scop?

Pentru a ne poziționa social față de o idee/problemă. Pentru a ne expune într-o lumină bună anumite convingeri. Pentru a ne consolida poziția în grupurile sociale.

 

 ✸ Pentru cine?

Prieteni, cunoștințe, interese romantice, oameni cu care am dori să ne împrietenim/oameni pe care îi admirăm.

 

1. SENTIMENTE PUTERNICE

 

Ne plac sentimentele. Inclusiv cele rele. De aceea atunci când ceva ”ne mișcă”, vom avea tendința de a împărtăși acel lucru cu ceilalți.

Bârfele sunt dramele de zi cu zi. Ne plac bârfele, deoarece sunt o componentă socială extrem de importantă. Ca extensie a bârfelor, ne plac mondenitățile.

Înainte de a vorbi despre postări, să ne uităm o clipă la filmele pe care le vedem. Dramele sunt încă extrem de populare, în special în rândul unor seriale extrem de scumpe, dar și celebre. Ex: Breaking Bad, Sopranos, Mad Men etc.

Iubim lucruri care ne frâng inimile. Recomandăm cu tot dragul filme care ne fac să plângem… dar și să râdem. Ne uităm la filme în care atât de tare ne enervează câte un personaj că simțim că o luăm razna. Dar tot ne uităm.

De aceea devin virale postări care rup inima în tine. Spre exemplu jurnalismul de investigație care scotea la lumină mizeria (la propriu și la figurat) din sistemul medical, postări despre greutățile prin care trec unii oameni (și eventual cum le-au depășit), povești inspiraționale etc.

Acestea sunt mesaje cu care rezonăm profund, cărora le acordăm instinctiv o mare importanță deoarece dintotdeauna am asociat sentimentele puternice cu lucruri importante. Prin urmare, când vedem o postare sfâșietoare sau extrem de pozitivă… vom dori să arătăm și altora.

Pe internet memele depresive au luat o foarte mare amploare, dar și cele super-pozitive (wholesome memes).

 

Exemplu negativ:

 

Și unul pozitiv cu un Kiwi 😀 :

 

 ✸ În ce scop?

Pentru a ne vulnerabiliza, pentru a căuta empatie, fără însă a o face într-un mod disperat sau serios. Scopul este acela de a aduce subiecte intense în prim-plan și a căuta conexiuni cu oameni care ne împărtășesc experiențele.

 

 ✸ Pentru cine?

Prieteni, cunoștințe, interese romantice, oameni cu care am dori să ne împrietenim/oameni pe care îi admirăm.

 

3. UTILITARE

 

Lucrurile utile, tips and tricks, instrucțiuni de tot felul: de la gătit la proiecte ”do it yourself”, acestea devin ușor virale, deoarece vrem să fim percepuți ca cei care îi ajută pe ceilalți.

Acum mii și mii de ani, cei care împărtășeau informații cu tribul de vânători sau agricultori, erau foarte apreciați. Această nevoie pe care o avem din cele mai vechi timpuri – de a fi sociali și utili – ne împinge să împărtășim multe dintre lucrurile utile sau interesante. Acum că avem social media la dispoziție, pornirea de a da Share la articole/postări utile are unde se manifesta. Iar dacă pe vremuri puteai descoperi informații mult mai greu (doar de la cei apropiați) acum cu tot internetul la dispoziție ești bombardat cu informații utile, folositoare sau doar interesante.

 

 ✸ În ce scop?

Pentru a ajuta. Pentru a arăta celorlalți că suntem resurse valoroase și că dacă ne țin prin preajmă, vor primi valoare din respectiva prietenie. În același timp, este și un factor de self exposure deoarece lucrurile care ni se par interesante spun multe despre noi (există o diferență între a posta despre astronomie sau despre zugrăvit).

 

 ✸ Pentru cine?

Prieteni, cunoștințe, interese romantice, oameni cu care am dori să ne împrietenim/oameni pe care îi admirăm.

 

4. UMOR

 

Americanii spun că râsul e cel mai bun medicament… și au dreptate din punct de vedere psihic.

Umorul e o trăsătură foarte apreciată, pentru că oamenii cu umor se pot detașa de situații negative (celebrul haz de necaz), și astfel nu riscă să-și piardă controlul în situații mai grele. Umorul vine la pachet cu o detașare inteligentă care ne permite să întrezărim absurdul vieții noastre de zi cu zi.

 

Exemplu:

”Milenialii, se comportă ca și cum ar fi închiriat locul.”

 

Aceasta este un atac la stereotipuri. Expresia există de mult sub forma ”walking around like they OWN the place.” Dar milenialii sunt generația care stă în chirie, care au datorii și care se rup de materialismul anilor 90 și se concentrează pe experiențe. Motivul principal fiind că economia post recesiune este diferită, mai puțin generoasă și cu bănci mai agresive.

Asta este, nu am venit aici să mă plâng, dar pot să mă plâng prin glumițe ca cea de mai sus.

Umorul aduce oamenii împreună în jurul unor lucruri cu potențial mare de tragedie, dar pe ”good vibes”, cu o stare de spirit pozitivă. Oamenii râd mult când sunt fericiți, deci umorul de calitate este un mod garantat de a face oamenii din jurul tău să te placă.

 

 ✸ În ce scop?

Pentru a ne simți bine cu alți oameni. Noi ne simțim bine atunci când îi fcem pe ceilalți să râdă, deoarece evoluția ne-a condiționat să fim sociabili. Creierul ne răsplătește atunci când îi facem pe ceilalți fericiți, iar cei din jur ne vor iubi pentru asta.

 

 ✸ Pentru cine?

Prieteni, cunoștințe, interese romantice, oameni cu care am dori să ne împrietenim/oameni pe care îi admirăm.

5. ARTĂ

 

Aici este o discuție mai lungă, pe care intenționez să o scurtez considerabil.

Arta transmite frumusețe sau un mesaj. Sau ambele. Arta este compusă dintr-o mare diversitate de limbaje care transmit mesaje.

Limbajele pot fi vizuale (desen, pictură, fotografie), tactile+vizuale (sculptură, modă, arhitectură), audio (muzică), text (literatură, poezie), mixed media (film, animație, scurt-metraje, videoclipuri muzicale, websites) și multe altele.

Există artă de calitate, dar și artă de proastă calitate. Nu vreau să dezbat meritele artei moderne sau ale muzicii populare. Ideea pe care vreau să o subliniez este că un consumator de artă trebuie să înțeleagă limbajul care este folosit de către artist.

Dacă vorbim de fotografie sau pictură, este un limbaj destul de comun pe care îl stăpânim cu toții într-o oarecare măsură. La fel și cu muzica. Din acest motiv, arta abstractă este mai dificil de înțeles (și de comparat). La fel și poezia, comparativ cu beletristica (să nu vorbim de cea modernă sau dadaistă).

 

Trecând peste această explicație foarte primitivă a artei, oamenii o iubesc. Fiecare dintre noi apreciază frumosul, DEȘI gusturile noastre diferă la acest capitol.

 

Frumosul poate căpăta pentru oameni mii de forme diferite, de la designul unui automobil sport la o compoziție muzicală complexă… oamenii sunt foarte subiectivi. Dar atunci când văd ceva ce le place, vor simți nevoia nu doar să împărtășească respectiva ”operă” cu prietenii lor, dar vor dori să se asocieze cu acea ”operă”.

Când postezi o fotografie artistică sau o piesă – nu transmiți doar o simplă operă, ci spui: ”uite ce gusturi excelente am, ce mă pricep la lucruri rafinate sau frumoase. Uite ce bine te simți când te afli în preajma mea.”

 

Exemplu:

Una dintre picturile mele preferate de Robert Winthrop Chanler

 

✸ În ce scop?

Pentru a arăta celorlalți oameni ce gusturi bune avem, că înțelegem lucruri complexe și ca să filtrăm/atragem oameni cu o înțelegere similară a lumii.

 

✸ Pentru cine?

Prieteni, cunoștințe, interese romantice, oameni cu care am dori să ne împrietenim/oameni pe care îi admirăm.

 

6. PORNOGRAFIE/SEX

 

”Sexul vinde” – asta zice toată lumea din publicitate, cam de când există conceptul de publicitate.

Apoi au venit criticii care au spus ”sexul nu vinde, sexul atrage atenția, dar nimeni nu a putut dovedi că o reclamă hipersexualizată la biscuiți va vinde mai mulți biscuiți”.

De fapt sexul atrage atenția foarte bine, dar dacă îl folosești excesiv îți vei pierde din credibilitate. Cu toate acestea, lucruri care au o componentă sexi au devenit foarte ușor virale. Fie că e satiră și umor sau, pur și simplu, frumusețe debordantă, ne place să consumăm materiale cu multă tensiune sexuală.

Important! Aici vorbim despre CONTENT, nu despre reclame. Contentul își găsește mai ușor consumatori, deoarece nu le cere nimic în schimb.

 

 

Pentru că ne apropiem de final voi da un exemplu de poezie care combină pornografia, umorul, relatability și cu un strop de emoții puternice. Fără însă a fi prea vulgară.

PORNOGRAFIE: cei din publicul țintă știu că imaginea este de la Electric Castle, conține mesajul SEND NUDES (trimite nuduri), iar poezia este predominant despre sex.

UMOR: Send Nudes este o memă recurentă, o glumă în sine – motiv pentru care este afișată

în cadrul festivalului (pe acea schelă se schimbau mesajele de la fani în fiecare oră)

Poezia amintește celebrul noroi care este nelipsit la ultimele ediții ale festivalului.

RELATABILITY: E o poezie de dragoste, superficială, pe jumătate în glumă, pe jumătate în serios. Publicul țintă de mileniali rezonează cu această atitudine, dar și cu festivalul în sine.
De asemenea, cei care au fost la festival vor distribui asta pentru self-exposure.

EMOȚII PUTERNICE: Pentru cei care au fost la Electric Castle, această postare va evoca toate amintirile de acolo, astfel căpătând o forță sporită.

Pornografia este omniprezentă în filmele pe care le consumăm, în presă, în reclame sau pe social media. Oamenii o folosesc pentru a se asocia cu respectivele imagini sau pentru a demonstra că ei au gusturi rafinate și în acest context.

 

✸ În ce scop?

Pentru a arăta celorlalți oameni ce gusturi bune avem și pentru a îi ”obliga” pe ceilalți să ne privească într-un context sexual.

 

✸ Pentru cine?

Prieteni, interese romantice și abia apoi celelalte categorii.

 

C O N C L U Z I I

 

Majoritatea conținutului viral combină aceste categorii în diferite proporții. Este foarte greu de definit cum se îmbină între ele, unde e mai important pentru noi să ne asociem cu o idee și unde sunt sentimentele. Aproape toate postările au o componentă de poziționare, iar faptul că ALEGEM să le postăm este la fel de important ca și CE POSTĂM.

Noi suntem cu toții conștienți (chiar dacă la un nivel inconștient) că oamenii ne vor judeca în funcție de ceea ce spunem, facem și distribuim. De aceea viralele trebuie să spună lucruri bune și să constituie poziții populare în grupul tău social… și în tot acest timp să nu pară că se străduiesc.
Va urma un articol cu studii de caz, pentru a clarifica total acest subiect.
Vă mulțumesc pentru atenție, și nu uitați să dați share la acest articol 😛

Distribuie acest articol pe retelele tale preferate de Social Media

Despre Autor

Cătălin Bocăeț
Cătălin Bocăeț

Senior Copywriter, scriu mult și citesc și mai mult. Am multe idei, le testez și apoi scriu articole cu rezultatele.

Localizare




Site Map

Contacteaza-ne