Identitatea Brandului tău – Ce să-i ceri Designerului?

Dacă ai deja o afacere sau un proiect, sau dacă urmează să dezvolți ceva în acest sens, ai nevoie de un logo și de o identitate vizuală pentru a te poziționa pe piață în fața clienților tăi. Prin urmare, probabil că urmează să ai nevoie de ajutor profesional în crearea celor mai sus menționate. Fie că hotărăști să angajezi o agenție, un freelancer sau un prieten care știe puțină grafică, trebuie să știi câteva informații de bază pe care să le aduci în discuție astfel încât colaborarea să fie una productivă.   

 Identitatea Vizuală a unui Brand este un lucru destul de complex care conține valorile de bază, viziunea, mesajul și misiunea brandului, transpuse prin intermediul designului. Punctul de plecare, a oricărei identități vizuale este logo-ul, pe care îl găsim peste tot în jurul nostru, este deja impregnat în stilul nostru de viață într-un fel sau altul.

Deși acesta este extrem de important și dă tonul întregii identități vizuale, el nu va fi folosit aproape niciodată de sine stătător pentru că rolul lui este acela de a fi ușor de identificat cu persoana, serviciul, produsul sau afacerea pentru care a fost creat, acesta este rolul lui.

Există câteva reguli de bază în ceea ce privește crearea unui logo, reguli plecate de la unul dintre cei mai recunoscuți graficieni din lume: Paul Rand (profesor universitar, art director, grafic designer, fiind cunoscut pentru crearea de logo uri, mai ales pentru cele corporate cum ar fi: IBM, UPS, Enron, Morningstar, Inc., ABC și NEXT al lui Steve Jobs, etc.)

Paul Rand expune 7 întrebări prin intermediul cărora orice designer își poate da seama dacă logo-ul creat de el este unul bun, sustenabil, iar pentru tine în calitate de client este important să știi ce să-i ceri graficianului tău. Întrebările sunt următoarele:

Este distinctiv?

Este vizibi?

Este adaptabil?

Este memorabil?

Este universal?

O să reziste în timp? (aici se referă să nu fie construit pe baza unui trend de actualitate dar care poate, peste 1 an va fi total expirat, prin urmare logo-ul nepotrivit)

Iar ultima întrebare dar deloc de neglijat, este suficient de simplu?

*pentru a citi articolul complet despre principiile lui Paul Rand – click aici

Odată ce designerul tău a răspuns în cea mai mare proporție pozitiv la aceste întrebări, ești în siguranță și știi că logo-ul tău este sau va fi unul calitativ. Desigur, deși ceea ce urmează să scriu este un clișeu, regulile sunt de asemenea făcute să fie încălcate (dar înainte trebuie să le cunoști ca să poți face asta) și acestea nu ar trebui să îngrădească creativitatea nimănui.

Pentru ca treaba să fie una bună până la capăt din punct de vedere tehnic, este important și modul în care ți se predă logo-ul, acesta trebuie să fie obligatoriu în format editabil vectorial (pentru a putea fi scalat la orice dimensiune fără a-și pierde calitatea). Am pregătit  și o schema cu tipurile de formate în care poate fi predat un logo cu explicație pentru ce este utilizabil fiecare  format.Aruncă o privire mai jos.

Dincolo de logo, pentru orice tip de afacere, persoană, produs, există posibilitatea de a avea un manual de identitate sau măcar câteva instrucțiuni în jurul cărora să poți construi identitatea vizuală a brandului tău.  

Acest lucru se dovedește a fi foarte util în special în cazul în care lucrezi cu colaboratori externi. Primind un document de acest tip, pe lângă faptul că te vei poziționa automat ca un profesionist, te vei asigura că respectă valorile brandului tău și se va transmite mesajul dorit prin intermediul vizualului, fără că acesta să fie folosit incorect, plus că îți vei ușura munca atât ție cât și celor din jurul tău.  

Sunt câteva elemente de bază de care oricine ar trebui să țină cont când vine vorba de Brand, cum ar fi:

  1. Logo

Cromatica logo ului, dacă se folosește pe o singură culoare sau are variante de culoare, cum trebuie să fie utilizat pe fundal deschis vs fundal închis, are variantă alb pe negru și negru pe alb sau grayscale.

După părerea mea, orice logo ar trebui să aibă și variantă monocromă chiar dacă suntem în sec 21 și trăim în era digitală, folosim prea rar materiale printabile. Dacă această nevoie este întâmpinată, consider că, datoria designerului ca și profesionist, este să acopere și aceste posibile viitoare probleme.  

Spatierea – orice logo are o dimensiune maximă (maximă pentru nu eclipsa compoziția grafică pe care este poziționat) și o dimensiune minimă (minimă pentru a rămâne lizibil și identificabil) raportată la suprafața pe care este utilizat. Aceste dimensiuni maxime și minime vin împreună cu spațiul liber minim din jurul logo-ului pentru a asigura aerisirea compoziției.

De asemenea poate exista o secțiune de DO’s and DON’T pentru a exemplifica foarte bine care este utilizarea corectă a acestuia.

  1. Fonturile folosite

De obicei nu se folosește niciodată un singur font într-o identitate vizuală. În principiu se stabilește ce tip de font se folosește pentru un anumit tip de text (de ex. Ce se folosește pt titlu ce pentru subtitlu și ce pentru body de text sau pentru alte excepții)

  1. Tipuri de layout – dacă sunt pentru social media sau pentru print, unde se folosesc și în funcție de ce.
  2. Tipuri de ilustrații – dacă există, în funcție de brand (ex skype) unde se folosesc și în ce situații.
  3. Tipuri de poze – ce tipuri de poze se pliază pe bradul tău pentru a induce o anumită stare, un fel de moodboard.  
  1. Cum va fi identitatea aplicată pe diferite materiale fie ele printate sau digitale.

 Pentru a înțelege și mai bine despre ce vorbesc, am pregătit câteva exemple de manuale de identitate de la branduri internaționale, acestea se regăsesc și în general și în exemple date, sub forme diferite, poate fi o prezentare PDF, încorporate într-o aplicație, sau un website.  

NETFLIX – explică principiile brandului și utilizarea acestora prin intermeniul unui site interactiv fără să ia focusul de unde ar trebui să fie și anume, cum funcționează acesta.

Exemplu Netflix – CLICK AICI

I Love NY – își prezintă Brandul prin intermediul unei aplicații pentru PDF, păstrând simplitatea layout-ului pentru a evidenția cum pune în valoare identitatea orașului.  

Exemplu I Love NY – CLICK AICI

SKYPE – fiind și un brand foarte mare nu lasă la întâmplare nici măcar cel mai mic detaliu din identitatea lor vizuală, expun în mod detaliat fiecare element de la logo la culori, illustratii etc. Prezentarea manualuilui lor am găsit-o tot prin intermediul aplicației pentru PDF.

Exemplu Skype – CLICK AICI

SPOTIFY – este o platformă pentru muzică care a evoluat foarte mult într-un timp foarte scurt (din păcate nu este accesibilă în România) dar identitatea lor este una foarte bună din punctul meu de vedere, mai ales ținând cont de publicul țintă.  

Exemplu Spotify – CLICK AICI

UNIVERSITATEA DE ARTE HELSINKI – identitatea lor este una jucăușă dar nu copilărească, dar și complexă în același timp. Prezentarea lor am găsit-o pe platformă de design Behance.

Exemplu University-of-the-Arts-Helsinki – CLICK AICI

Procesul de creare a unei identități vizuale de multe ori se poate dovedi ușor dificil sau anevoios din cauza lipsei comunicării clare. Voi ce experiențe ați avut din acest punct de vedere?

 Țineți cont de aceste câteva guideline uri în conversația cu designerul și nu numai că rezultatul va fi unul mai bun dar și procesul va fi unul mult mai ușor și mai plăcut pentru ambele părți.

Distribuie acest articol pe retelele tale preferate de Social Media

Despre Autor

Andreea Miclăuș
Andreea Miclăuș

Sunt un om plin de entuziasm si Graphic Designer de 7 ani specializat pe partea de branding si print, ador sa creez o identitate de la zero si sa aduc un punct de vedere nou fiecarui proiect asa ca pot sa va povestesc mai multe despre asta. :)