How To Feedback

 

Cum să ceri, cum să oferi și cum să primești feedback

 

Atunci când vine vorba despre lucrurile la care muncim ne e de multe ori greuț să cerem păreri și mai ales să le acceptăm pe cele care nu sunt ”de bine”. Sau de asemenea uneori avem rețineri când oferim feedback pentru că nu vrem să supărăm.

 

Am putea să facem psihologie pe acest subiect să vedem de ce luăm uneori personal feedback-ul pe care îl primim, de ce ezităm să îl cerem, să discutăm despre nesiguranțe și despre vulnerabilitate, dar asta ne-ar lua o veșnicie.

 

În schimb vreau să încerc să fiu scurt și să ofer câteva idei despre cum să ceri feedback, cum să oferi feedback și cum să îl primești fără să îl iei personal.

 

Cum să ceri feedback și să îți și fie de folos.

 

Atunci când pui o întrebare, ceri o părere, o sugestie despre ce ai făcut și cum poate fi îmbunătățit ține cont de următoarele aspecte:

 

 

  • Oferă informații clare

 

 

Pentru tine, care ai fost implicat în proiectul sau ideea pentru care ceri feedback s-ar putea ca unele lucruri să se înțeleagă de la sine. Dar pentru oamenii care sunt în pauza de masă, în tramvai sau tocmai s-au trezit și văd materialul pentru care vrei feedback, lucrurile nu sunt la fel de evidente. Atunci când îți prezinți ideea asigură-te că spui toate informațiile relevante.

 

Asigură-te că descrierea ta, înainte să ceri feedback legat de un material promo, răspunde la întrebări precum:

 

Ce este materialul? Este o reclamă, un mail, un landing etc

Ce produs / serviciu vinde? O mașină de tuns iarba

Ce face produsul / serviciul? Taie iarba la dimensiuni între 25 – 62 mm

Ce beneficii aduce? Te ajută să îți tunzi gazonul într-un mod eficient. Îți face

curtea să arate mai îngrijită. Are coș colector, deci nu mai ai de strâns iarba tăiată. Etc.

Ce vrei să obții? Vreau ca toți cei care sunt interesați de o mașină de

tuns iarbă să vadă produsul meu și să cumpere.

 

 

  • Cere informații clare

 

 

Spune-le celor de la care ceri feedback unde ai nevoie de mai multă atenție din partea lor, care parte ai vrea să o îmbunătățești, unde ești nesigur, unde nu știi dacă funcționează în felul în care te-ai gândit tu.

 

”Ce părere aveți?” nu e un mod eficient de a cere feedback.

 

Atunci când nu cereți ceva specific, nu vi se oferă feedback, se naște doar o discuție dezorganizată.

 

Așa că, atunci când cereți feedback, punctați clar lucrurile la care aveți nevoie de el, marcați zonele în care vreți atenție și folosiți întrebări de genul:

 

”Ce pot îmbunătății la…?”

”Cum pot reformula mai bine asta?”

”Ce pot să fac ca să…?”

”Unde nu e clar?”

”Aș avea nevoie de o părere pe partea de (mesaj, structură, formulare, grafică, strategie etc)”

 

Sau fiți și mai specifici dacă aveți nevoie de feedback doar pe o secțiune a unui site de exemplu, doar pe grafică, sau pe un paragraf dintr-un landing.

 

Cum să oferi feedback constructiv.

 

Atunci când ți se cere feedback asigură-te întâi că ai înțeles clar despre ce e vorba. Dacă cineva îți cere feedback pe ceva specific, răspunde la fel.

 

Pentru a fi constructiv, feedback-ul tău trebuie să răspundă la următoarea întrebare:

 

Ce mi se pare că poate fi îmbunătățit?

 

Feedback-ul nu e părerea noastră. E părerea noastră, folosită pentru a face mai bine.

 

Una din metodele mele preferate de a da feedback, indiferent pe ce anume, este:

Backpack – Un lucru valoros pe care l-ai găsit și pe care vrei să îl iei în rucsacul tău de cunoștințe și să îl folosești și tu în afacerea ta.

 

Trash can – Un lucru care nu ți-a plăcut și consideri că ar fi mai bine fără.

 

Washing machine – Un lucru care ți se pare că are potențial, dar mai trebuie ”rumegat” și care ar putea fi valoros în altă formă, puțin revizuită.

 

Mai jos, am ales o reclamă random din feed-ul de Facebook și o să o folosesc ca să las feedback cu metoda de mai sus și să o analizez.

Backpack – Informațiile practice (dată, oră, locație) foarte clare și puse la începutul reclamei

 

Trash can – Chiar dacă este un eveniment cu intrare liberă, aș prefera să existe un buton în loc de rezervarea pe mail. Deci aș scoate adresa de e-mail și aș pune un buton de înscriere care să mă redirecționeze mai departe spre un landing (foarte basic), unde mă înscriu.

 

Washing machine – ”Călătorie către mine însumi” și ”întîlnire performativă dans#wanderer” nu îmi spun absolut nimic, dar cred că pot să aibă sens în conținutul reclamei dacă sunt clarificate. Adică explicat ce e ”Călătorie către mine însumi”, e titlul evenimentului, e numele conceptului, al turneului? Și ”întîlnire performativă dans#wanderer” , reformulat și corectate greșelile gramaticale.

 

Cum să primești feedback și cum să îl folosești

 

! Important!

Feedback-ul nu e un atac la persoana ta.

 

Ca să poți să folosești eficient feedback-ul care ți se oferă, trebuie să nu iei personal observațiile sau criticile constructive care ți se aduc și să nu lași să îți afecteze moralul.

 

Analizează feedback-ul pe care îl primești și alege ce se potrivește ideii, afacerii sau proiectului tău și folosește doar părțile care pot să aducă îmbunătățiri.

 

Nimeni nu cunoaște mai bine decât tine afacerea, deciziile sunt la tine și nu uita că nu orice feedback pe care îl primești te ajută. Alege dintre ele și construiește cu toate uneltele pe care le ai.

 

Feedback-ul e o unealtă. Folosește-o ca atare și alege cu încredere ce știi că e pentru tine și te ajută din feedback-ul pe care îl primești.

 

În încheiere, din categoria tips & tricks vreau să îți mai las o modalitate de a oferi feedback constructiv și prietenos.

 

Pentru a nu părea o critică agresivă, folosește metoda sandwich sau + – +, adică atunci când spui ce nu e bine, sau ce nu ți-a plăcut, asigură-te că pui acel lucru între două lucruri care ți-au plăcut.

 

E mai ușor să auzi că nu e bine ceva din ce ai făcut atunci când ți se spun și lucrurile bune pe care le-ai făcut în reclamă, campanie, landing, strategie de promovare etc 😉

 

Cheers!

 

P.S. Aștept feedback-ul vostru 🙂

 

Distribuie acest articol pe retelele tale preferate de Social Media

Despre Autor

Seba Ursuta
Seba Ursuta

Până relativ recent arhitect. Hobby-uri și interese grămadă, mor după poveștile bune și, pentru mine, partea cea mai faină la treaba de copywriter e că orice subiect nou, e o premisă pentru o poveste.

Localizare




Site Map

Contacteaza-ne