Cum să rămâi organizat ca și Graphic Designer

Ca și graphic designer, fie că lucrezi freelance, fie că lucrezi într-o agenție, ești înconjurat în mod constant de clienți, iar fiecare vine cu un fișier atașat cu cerințele sale, de aceea fiecare dintre noi are nevoie de organizare pentru a-și face viața mai ușoară, atât lui cât și colegilor săi dacă este cazul.

Atunci când lucrezi în agenție există și un Project Manager care te ajută cu toată treaba asta, dar ideea este să nu-ți pierzi capul printre fișiere cu atât mai mult cu cât aproape întotdeauna pentru fiecare proiect există și un deadline.

Există mai multe metode de organizare și fiecare ar trebui să facă asta în funcție de stilul lui de lucru, pentru că până la urmă nu există o rețetă corectă sau bătută în cuie, dar eu vă pot da câteva idei:

  • Pentru fiecare client există un fișier cu denumirea lui. Pentru că atunci când se adună mai mulți clienți, sunt ușor de găsit pentru că se așează în ordine alfabetică. De asemenea în funcție de client și ce tip de colaborare există cu el, mai creez două subcategorii, materiale pentru print și material pentru web, iar de aici organizarea poate fi adaptată în funcție de stilul de lucru al fiecăruia, eu creez subfoldere datate pentru fiecare task, astfel încât atunci când voi căuta după ceva, știu că ultimele lucrări le voi găsi întotdeauna cel mai jos, iar periodic când se adună foarte multe, le arhivez.
  • Pentru a intra puțin și mai mult în detaliu, atunci când lucrezi la un website, landing page, afiș sau orice în Photoshop, din punctul meu de vedere este bine să organizezi pe fișiere, inclusiv layerele de acolo chiar dacă durează 2/5 min în plus, deși aparent este o pierdere de vreme sau te gândești că nu vei mai avea nevoie de acel PSD,  nu se știe niciodată când intervin alte modificări sau când pleci în concediu și altcineva va trebui să lucreze după tine, sau că programatorul va trebui să înțeleagă structura creată de tine și nu îți dorești să fi designerul dezorganizat după care toată lumea se chinuie să lucreze.

Pe lângă asta nu se știe niciodată când va trebui tu să revii la un proiect de mult uitat, iar în felul ăsta nu va trebui să stai să te gândești unde ai pus resursele folosite, fie ele poze sau vectori, pentru că toate vor fi acolo, frumos organizate.

  • Proiectele mai mari ar trebui întotdeuna să aibă o copie (ex: dacă lucrezi la o editare video sau un shop online) pentru că se mai întâmplă prin eu mai știu ce erori (fie că ștergi ceva din greșeală, fie că se crash-uie ceva)  să rămâi fără proiect și să trebuiască să o iei de la capăt și deși e mai ușor pentru că știi deja ce ai făcut acolo și cum ai gândit lucrurile, tot trebuie să sacrifici o parte din timpul liber ca să refaci totul.
  • Pe de altă parte, dacă lucrezi de exemplu la un afiș, salvează ca variantă editabilă doar cea finală și evită denumirea fișierului de ex FINAL 1 / FINAL 2, dacă va trebui să revii asupra lui, nu vei mai știi care FINAL va fi cel bun și vei pierde mai mult timp căutând fișierul potrivit în locul rezolvării efectiv al problemei.
  • Pentru menținerea unei colaborări bune atât cu clienții cât și cu colegii este bine să ai notate detaliile proiectelor sau a taskurilor primite, iar pentru asta te poți folosi de diferite aplicații de project management, fie ele free, sau pentru o sumă modică pe lună (ex. Basecamp, Trello, Remember the milk, Workfront, Jira etc), iar uneori de ce nu, metodă old school, foaie și pix :-))
  • Lucrând simultan pe mai multe proiecte mai mari sau mai mici, există riscul de a uita anumite informații sau de a le încurca între ele. De asemenea ar fi bine dacă lucrezi în echipă, să rogi pe cineva să mai arunce un ochi asupra materialului ce trebuie predat  înainte de a ajunge la client. Dacă lucrezi freelance, lasă lucrarea să respire 30 de minute sau o oră, iar apoi mai aruncă o privirea peste ea înainte de a o trimite la client (dacă o verifici imediat după ce ai terminat-o, în special dacă ai lucrat mai mult timp pe ea, s-ar putea să fii “content blind”)
  • Folosește Google Docs pentru proiecte pe care colaborezi cu alți oameni, e mai ușor să faci live updates și verificarea statusului reciproc și salvează timp.

Fiecare dintre noi are un workflow diferit influențat de diferiți factori, dar indiferent de circumstanțe, iată un mic truc de care te poți folosi ca să nu te pierzi în task-uri: gândește-te de seara ce taskuri vrei să faci ziua următoare, care este prioritatea lor, ce mai poți amâna, pe scurt set little milestones.

 Nu cred că există o “rețetă” a organizării, cred că fiecare dintre noi are workflow și metode diferite “to stay alive as a designer”, dar astea sunt câteva din metodele pe care le folosesc eu și funcționează pentru mine & feel free to try some.

Distribuie acest articol pe retelele tale preferate de Social Media

Despre Autor

Andreea Miclăuș
Andreea Miclăuș

Sunt un om plin de entuziasm si Graphic Designer de 7 ani specializat pe partea de branding si print, ador sa creez o identitate de la zero si sa aduc un punct de vedere nou fiecarui proiect asa ca pot sa va povestesc mai multe despre asta. :)