2 lecții de leadership esențiale pe care le-am învățat în aproape 4 ani de Kiwi Agency

Ca agenție ne apropiem de o bornă importantă în toamna 2017, și anume 4 ani de activitate. Vom sărbători și vom marca momentul așa cum se cuvine la timpul potrivit, însă acum îmi propun să reflectez la două dintre cele mai importante lecții de leadership pe care le-am învățat din practica acestor ani.

Îmi amintesc că în 2013, când ne-am început activitatea, întreg mediul de marketing și publicitate din Timișoara arăta foarte diferit decât o face în prezent. O parte considerabilă din activitatea noastră la acel moment era să educăm intensiv și accelerat proprietarii de afaceri și managerii despre potențialul ridicat al promovării, mai ales în online. În mod special am „luptat” pentru a-i convinge să facă din noile tehnologii (precum social media) o parte centrală din strategia lor de comunicare și promovare.

Zâmbesc acum când îmi amintesc unele dintre primele întâlniri de acest gen, în care am purtat o astfel de conversație cu o clientă. Era o seară răcoroasă de toamnă, iar discuția începută pe la ora 18:00 s-a prelungit până după ora 21:00. Stând afară pe o terasă, am început cu toții să resimțim frigul, însă am perseverat până la final, pentru că subiectele erau foarte importante. Dimensiunea acelei colaborări nu e relevantă în prezenta discuție. Ce conta mai mult aveau să fie bazele care s-au pus în acea seară. Astfel de conversații urmau să domine mare parte din activitatea noastră pentru următoarea perioadă.

Și așa ajungem la lecția numărul 1.

  • Lecția 1: Dacă oamenii din publicul tău țintă încă nu înțeleg oportunitatea pe care le-o oferi, fă tot efortul de care ești capabil pentru a-i educa.

În cazul nostru, oportunitatea pe care le-o ofeream potențialilor clienți era aceea de a folosi puterea enormă a unor unelte de promovare relativ noi, precum Social Media. Ofeream și atunci servicii de marketing de la A la Z, însă dintre toate se remarca puterea tot mai mare pe care platformele precum Facebook o ofereau.

În acele prime luni de activitate am folosit cu iscusință această platformă pentru a realiza unele dintre cele mai reușite și vizibile campanii la nivel local. Aici îmi vin în minte mai multe exemple, dintre care aș menționa punerea pe harta Timișoarei a celui mai mare pub din oraș la acea vreme, Wake Up Pub & Restaurant, sau consolidarea și extinderea considerabilă a brandului pentru Balul Vienez de la Timișoara.

Toate aceste campanii cu impact ridicat au fost posibile datorită unor noi forme de promovare pe care potențialii clienți încă le priveau cu scepticism la acel moment. Părea o propunere neserioasă în 2013 să îi ceri unui proprietar de afacere să investească mai multe sute de lei în ”buget de promovare pe Facebook”. Am înțeles acest lucru și am acționat foarte repede atât în interesul nostru, cât și al lor. Astfel am început să educăm foarte mult toți potențialii clienți despre oportunitățile pe care aceste noi platforme le ofereau. De asemenea, le arătam dovezile tot mai multe că acestea funcționează cu mare succes și aici, la noi, în România.

Rezultatul a fost că încet-încet, cu ajutorul nostru, clienții au început să înțeleagă tot mai mult valoarea serviciilor pe care noi le ofeream, și în scurt timp au început să ne caute ei pe noi, din recomandare în recomandare. Așadar, chiar dacă nu am avut un site al agenției decât de la începutul lui 2016, până atunci am practicat o formă de marketing foarte activă, dar care se întâmpla oarecum în spatele ușilor închise. A fost un efort semnificativ, dar a fost motorul care ne-a permis dezvoltarea continuă încă de la început.

Așadar, prima lecție de leadership este că dacă potențialii tăi clienți nu înțeleg încă valoarea pe care le-o oferi, caută să îi informezi și să îi educi în privința aceasta. În loc să te resemnezi crezând că nu există potențial, asumă-ți responsabilitatea de a crea tu schimbarea de care ai nevoie în piață. Evident, atât cât poți. Dacă produsul sau serviciul pe care îl oferi chiar oferă valoare reală, mai devreme sau mai târziu clienții vor veni la tine.

  • Lecția 2: Construiește-ți echipa încă de la început, astfel încât să ajungă să nu mai aibă nevoie de tine

La începutul lui august 2017 eram în Grecia, în team-building, cu întreaga echipă Kiwi: 17 oameni în total. Timp de 7 zile ne-am plimbat cu 2 yacht-uri printre frumoasele inslue grecești în care istoria parcă se împletește cu posibilitățile infinite ale viitorului. E de prisos să mai spun că am avut parte de relaxare și inspirație într-un mare fel. Muncind zi de zi la construirea agenției încă de la începutul ei, pentru mine a fost și un moment special în care să reflectez la cât de departe am ajuns.

De la doi oameni și câteva proiecte mărunte (pe care lucram din cafenele, folosind un laptop de pe care pica tabla), ajunsesem acum la o echipă de 17 oameni, lucrând din birourile proprii pe zeci de proiecte, unele dintre ele naționale și chiar internaționale. Însăși faptul că ne aflam în team-building într-o astfel de locație era o dovadă clară a evoluției pe care am experimentat-o în tot acest timp.

Dar pe lângă toate astea, pentru mine a însemnat încă ceva, în mod special. În penultima seară petrecută ancorați în laguna insulei Ermioni, Doru a convocat o ședință, care a fost singura oră pe care am petrecut-o în acea săptămână discutând despre lucru. Ne-am așezat la o masă uriașă, care părea să fie cea mai mare pe care acea terasă o organizase în ultima perioadă, și am comandat băutura și mâncarea. Ce mi s-a părut amuzant a fost că i-am văzut nevoiți să trimită pe cineva cu scooterul în cealaltă parte a insulei pentru a ne aduce câteva sticle de prosecco. Dar au făcut tot posibilul pentru a ne servi cât mai bine, și în final a fost foarte oki.

În cadrul ședinței, Doru a prezentat noua viziune a agenției și a declanșat practic o discuție despre felul în care fiecare își vede rolul în echipă, cum vom construi ceea ce ne dorim și înspre ce ne îndreptăm ca echipă, ca și business. Menționez că ideile pentru această nouă viziune au venit atât din partea lui Doru, cât și din partea echipei, care a propus diverse inovații de-a lungul timpului.

Eu am adoptat un rol de observator în cadrul ședinței. Și ce am observat m-a emoționat foarte tare, dacă putem spune asta despre chestiuni de business. Și putem. Vedeam în fața mea o echipă de profesioniști, închegată din ce în ce mai bine, care discutau de zor despre viitorul agenției. Și o făceau foarte bine, fără să fie nevoie ca eu sau Doru să ne impunem propria viziune în mod unilateral. De-a lungul anilor am văzut lideri noi ”ridicându-se” în cadrul echipei, și de fiecare dată a fost o mare bucurie pentru noi.

Acum stăteam sub clar de lună cu oamenii aceștia, scăldat de briza Egeei și simțind ”a clear sense of completion”. Ceea ce vedeam în fața mea nu erau simple inițiative de leadership, ci o echipă suficient de închegată și cu oameni suficient de pregătiți încât să funcționeze de una singură în caz că ar fi nevoie. Oameni pe care i-am văzut crescând de-a lungul anilor și dându-și voie să înflorească din punct de vedere profesional în cadrul pe care îl creasem la agenție. Un cadru în care încurajăm mereu inovația, în care ne simțim în siguranță când greșim și în care ne dezvoltăm încontinuu. Îi vedeam în acea seară de august schimbând idei și venind cu soluții și strategii fără să fie nevoie să intervin aproape deloc.

Acea seară din Grecia a fost momentul când am realizat că ceea ce plănuisem încă de la început, devenise acum realitate: aveam oameni competenți și cu mare potențial de creștere în toate rolurile cheie din echipă. Iar într-o agenție de marketing toate rolurile sunt cheie!

Încă de la început am căutat să aducem oameni în echipă care au potențial de creștere pe ceea ce fac, care sunt proactivi și motivați să învețe și să crească încontinuu, și să își asume treptat tot mai multe inițiative de leadership. Indiferent de nivel, indiferent de rolul pe care îl au în echipă. Îmi place să cred că leadershipul poate fi prezent în fiecare om, iar dacă toată echipa ar fi formată numai din lideri, tot nu ar fi ”prea mult leadership la un loc”. Personal nu cred că există așa ceva. Este atâta nevoie de oameni care să își asume responsabilitatea!

Pe lângă felul în care am gândit și făcut angajările, am creat ulterior un sistem în cadrul agenției în care fiecare este încurajat să își asume treptat tot mai multe inițiative de leadership și inovație, astfel încât să crească și să se dezvolte din punct de vedere profesional. La Kiwi, fiecare om are opțiunea să solicite accesul la resurse educative plătite, în care investim tocmai pentru a ne asigura de evoluția continuă a oamenilor noștri. Întotdeauna este un motiv de sărbătoare când încă un om din echipă își asumă o responsabilitate de leadership pe care nu și-o mai asumase în trecut.

Totodată suntem atenți mereu să creăm oportunități de evoluție profesională în cadrul echipei, prin crearea de noi roluri sau restructurarea felului în care ne organizăm. Uneori propunerile vin tocmai de la membrii echipei care observă că lucrurile ar putea funcționa mai bine dacă am oferi o nouă oportunitate de leadership unuia dintre ei. În mod special mă bucură să văd că atât femeile, cât și bărbații își asumă responsabilități de leadership la Kiwi, în egală măsură. Egalitatea de oportunitate este foarte importantă în filosofia mea de leadership, așa că mă bucur să o văd aplicată în cadrul agenției. De asemenea, mă bucură la fel de mult să văd lideri atât introvertiți, cât și extrovertiți, crescând și evoluând împreună, oferind puncte forte complementare unii altora.

Toate acestea duc la punerea în aplicare a lecției numărul 2. De ce e important să creezi o echipă care să ajungă să nu mai aibă nevoie de tine? În primul rând este extrem de motivant pentru oricine să lucreze într-o astfel de echipă. Ca și lider care construiește o echipă, îți dorești să ai oameni cât mai motivați și dedicați performanței profesionale. Totodată, oferindu-le oportunitatea tuturor să exceleze în rolurile lor și să crească, pui în mișcare un sistem menit să evolueze încontinuu, ceea ce poate doar să te bucure.

În loc să te bazezi doar pe contribuția ta de inițiativă, pui la lucru eforturile combinate a 17 oameni (sau oricâți ar fi în cazul tău). Unde mai pui că făcând lucrurile astea îți eliberezi mintea, timpul și atenția pentru a te gândi la chestiunile majore care afectează viitorul companiei, precum viziunea, strategia, dezvoltarea continuă a echipei, creșterea cifrei de afaceri, creșterea productivității etc. Un lider veșnic ocupat nu este un lider care își poate îndeplini responsabilitățile fundamentale de a administra competent și a dezvolta sustenabil organizația care i-a fost încredințată.

Acestea sunt doar două dintre cele mai importante lecții de leadership pe care le-am învățat în practică în cei aproape 4 ani de activitate la Kiwi. Sper să îți fie de folos sau să îți ofere inspirația de a reflecta la propriile lecții pe care le-ai învățat din activitatea ta.

Mult succes,

Iosif Vidoni – Creative Director @ Kiwi Agency

Distribuie acest articol pe retelele tale preferate de Social Media

Despre Autor

Iosif Vidoni