Evaluarea – unul dintre cei mai importanți pași într-o campanie de publicitate

Evaluarea – unul dintre cei mai importanți pași într-o campanie de publicitate

Este un fapt general cunoscut în marketing: domeniul este în continuă schimbare. Deși principiile de bază rămân valabile în timp, uneltele folosite se schimbă, evoluează, continuă să apară și să se diversifice.

În orice material pe care îl analizezi despre cum să realizezi o campanie de publicitate, ultimul pas și unul de o importanță majoră este evaluarea. Pe bună dreptate, deși proiectul se încheie și ai avut rezultate, este absolut necesar să îl reiei pentru a vedea cum a funcționat fiecare pas pe care l-ai făcut. Motivul este simplu: astfel vei putea vedea ce a mers bine, ce a mers mai puțin bine și vei știi, la viitoare proiecte, ce să pui în aplicare și la ce rezultate să te aștepți. Numai așa vei putea evolua, vei putea realiza proiecte mai mari și vei putea avea rezultate mai bune.

Când să realizezi evaluarea? De obicei, atunci când dai startul unui proiect și începi implementarea acestuia, evaluarea este planificată pentru finalul lui. Nu este greșit, pentru că atunci ai o privire de ansamblu cuprinzătoare a tuturor factorilor implicați în proiect. Totuși, evaluarea este cea mai benefică atunci când se întâmplă constant.

Dacă totul este pus la punct și proiectul este în derulare, nu te culca pe o ureche. Verifică întotdeauna ce se întâmplă. Ai făcut campanii online pe rețelele de socializare? Verifică rezultatele. Ai trimis newslettere către clienții afacerii de care te ocupi? Verifică rezultatele. Ai reclame online? Verifică rezultatele.

Numai așa vei putea afla ce funcționează și ce nu. Dacă îți dorești să vinzi un produs sau un serviciu, poți urmări conversiile. Acestea sunt, de fapt, rezultatele pe care dorești să le obții – atunci când mesajul de marketing își îndeplinește scopul inițial. Dacă un utilizator vede reclama, intră pe site-ul tău și cumpără produsul pe care aceasta îl promovează, ai o conversie. Fă în așa fel încât să urmărești clienții și potențialii clienți pe întregul lor parcurs înspre cumpărare, din momentul în care văd reclama și până în momentul în care efectuează plata. Astfel, vei știi exact ce reclame au adus vânzări și ce reclame nu au avut rezultatele scontate.

În funcție de evaluarea realizată în timpul procesului, ajustează bugetele. Nu irosi resursele tale financiare, ale companiei pentru care lucrezi sau pe cele ale clientului tău pe reclame care nu funcționează. După câteva zile în care reclamele pe care le-ai realizat au rulat, verifică rezultatele și investește banii în cele care au avut mai mult succes. Așa vei putea maximiza vânzările și îmbunătăți rezultatele.

Dacă timpul și bugetul îți permit, apelează la A/B testing. Folosește întreaga echipă de marketing (copywriter, PR, designer) și alege cele mai bune două, trei variante pentru a prezenta respectivul proiect în mediul online. Apoi fă magia, crează reclamele. Important în A/B testing este să folosești două reclame diferite (grafica, headline-ul și formularea mesajului să nu fie la fel în ambele, deși transmit aceeași idee), însă bugetul, audiența și perioada pe care se derulează să fie aceleași. După o perioadă în care ambele au rulat, poți vedea exact la care dintre acestea publicul tău țintă a răspuns mai bine și mergi pe acea variantă, care este mult mai probabil să producă mai multe rezultate.

În finalul proiectului, organizează o ședință cu întreaga echipă care a lucrat la acesta. Discutați despre tot ce ați pus în practică, veniți cu feedback și, cel mai important, documentați tot ce se discută și puneți materialul la dispoziția tuturor din echipă. Ce să luați în calcul? Evaluați fiecare detaliu al campaniei sau al proiectului. Poți vedea câteva idei aici:

 

Astfel, la următorul proiect de acest gen, știți de unde să plecați: de la revizuirea evaluării celui realizat anterior. Așa nu veți reinventa roata de fiecare dată când proiectele sunt asemănătoare.

În cazul în care lucrezi într-o agenție, transmite-i mereu clientului ce s-a întâmplat în proiectul pe care l-ai derulat pentru el. Poți aplica acest sfat și în cazul în care lucrezi în cadrul departamentului de marketing al unei companii – concepe un raport explicit al campaniilor derulate pentru cei conducere. Explică tot ce ați pus în practică, toate metodele care s-au încercat, care au funcționat și care nu, cum ați împărțit bugetele. Va aprecia și, mai mult decât atât, înțelegând ce s-a întâmplat, va continua să colaboreze cu voi (în cazul agenției).

Indiferent de poziția pe care o ocupi într-un proiect, într-o agenție sau într-un departament de marketing, realizează periodic o evaluare a muncii pe care o depui. Doar așa vei putea evolua în meseria ta, vei putea face proiectele pe care lucrezi să aibă rezultate mai bune și îți vei putea aduce un aport din ce în ce mai mare în echipa din care faci parte.

Atunci când un proiect se încheie și rezultatele acestuia au fost mulțumitoare, evaluarea nu este, în unele cazuri, considerată necesară sau, pur și simplu, se pierde în multitudinea de task-uri și în umbra viitoarelor proiecte. Însă nimic nu poate fi mai rău decât lipsa unei priviri retrospective asupra muncii depuse și continuarea repetării acelorași greșeli sau omiteri. Acestea nu duc decât la stagnarea ta personală, a echipei din care faci parte și a clientului, iar mai devreme sau mai târziu va avea consecințe vizibile asupra muncii de zi cu zi.

Mult succes!

 

Antonia Zarnescu

Distribuie acest articol pe retelele tale preferate de Social Media

Despre Autor

Antonia Zărnescu
Antonia Zărnescu

PR Executive la Kiwi de doi ani și un pic. Pasionată de digital, de tot ce mișcă în marketingul online și iubitoare înrăită de pisici. Te țin la curent cu noutăți din social media și digital marketing.

Localizare




Site Map

Contacteaza-ne


Academician Petre P. Negulescu Nr.12 Timisoara