Ești autodidact în marketing? Probabil faci și tu greșelile acestea

Pentru a ne putea ajuta clienții mai bine, noi cei de la Kiwi am făcut un chestionar pentru a afla ce noțiuni, păreri sau prejudecăți au proprietarii de afaceri în legătură cu marketingul.

Pentru multă lume, marketingul pare un fel de magie. Ceva mistic care funcționează doar pentru niște inițiați.

Ei bine nu, dacă ții cont de câteva principii simple deja poți face marketing bunicel.
După ce ai ajuns în acest punct și stăpânești cele câteva principii poți începe cu adevărat să construiești o expertiză în marketing.

Acest domeniu este în primul rând un fel de a gândi.

Oamenii cred că marketingul, și în special copywritingul, se bazează pe talent la scris și inspirație.

Fals.

Acestea se bazează în cea mai mare măsură pe psihologie, și niște principii foarte simple ce ne dictează aproape tot comportamentul.

Este foarte important să fii arogant atunci când faci marketing, dar extrem de modest atunci când îți evaluezi munca.

Trebuie să fii într-un mindset critic, și să cauți fiecare greșeală, oricât de mică. Fii cel mai mare critic al tău și gândește-te tot timpul la cum ar putea fi îmbunătățită munca ta.

//

Chestionarul Kiwi a avut ca scop să identifice care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă micii proprietari de afaceri din România, care doresc să-și promoveze business-urile cu bugete rezonabile.

Branding

Este foarte ușor să faci branding slab, și foarte greu să faci branding bun.

Brandingul este povestea pe care și-o spune o persoană când îți aude numele. Este suma tuturor fragmentelor de informație pe care le primește de pretutindeni, din locație, din reclame, articole, emailuri sau din ce mai povestesc ceilalți oameni.

Să faci branding înseamnă să ai o identitate unică și unitară, iar absolut orice faci (oferte, pricing, campanii, reclame, cum vorbesc angajații despre companie etc.) să respecte același ton al vocii și să promoveze același valori.

Oamenii de marketing trebuie să înțeleagă că în ziua de azi nu te mai poți raporta la impactul cu consumatorul prin date și metrici, ci prin empatie și comunicare.
Nu mai există Business to Business sau Business to Consumer, ci Human to Human.

Asta cel mai simplu se traduce prin ÎNCREDERE. Dacă ai încredere într-un brand, vei fi un client fidel. Dacă nu îți inspiră încredere, vei merge altundeva. E atât de simplu!

Încrederea este moneda de schimb pentru toate relațiile interumane, și încrederea se câștigă prin verticalitate, coerență și altruism. Un brand de calitate nu se ferește de altruism, indiferent dacă acest lucru înseamnă oferte grozave, cadouri neașteptate sau donații.

Brandingul este identitatea afacerii tale, și clienții trebuie să simtă că dacă brandul tău ar fi o persoană, ar fi un om extraordinar!

Foarte multe persoane cred că BRANDINGUL este identitatea grafică și numele, când de fapt este suma valorilor umane pe care acel brand le consideră importante.

Promovare

Majoritatea afacerilor își găsesc clienți prin recomandare, reclame pe Facebook sau pur și simplu localizându-se în zone de mare trafic.

Facebook știe să îți ia banii. A făcut procesul de a sponsoriza o postare extrem de ușor și de tentant… dar nu te învață vreodată cum să le folosești cel mai eficient uneltele de promovare.

Ce se întâmplă apoi este ușor de anticipat: oamenii fac reclame plătite care nu sunt foarte bine gândite sau targetate, și au rezultate minore sau inexistente.

Utilizatorii trag concluzia că nu au investit suficienți bani în reclame, și că nu își permit mai mult, deoarece se raportează la propriile rezultate (care nu sunt ideale). Facebook este avantajat de acest aspect, deoarece mulți dintre ei urmează să investească tot mai mult în reclame plătite.

De asemenea, am putut trage concluzia că proprietarii de afaceri (sau marketerii lor) nu cunosc valoarea comunicării paralele: nu este suficient să fii prezent doar printr-un singur canal, e important să te folosești de mijloace diverse de promovare. Email marketing, SMS marketing, Facebook Messenger marketing, Google Adwords, Youtube etc. sunt canale excelente de comunicare, și e important să le folosești în paralel pentru a fi o prezență constantă în viețile clienților tăi.

Campanii

Majoritatea afacerilor mici fac campanii de marketing rar, la câteva luni (deși postează zilnic), iar acestea sunt tratate mai degrabă ca și excepții de către publicul țintă.

Oamenii se obișnuiesc repede cu comunicarea unui brand, de aceea e importantă coerența: dacă-i înveți cu campanii, vor reveni la tine de câte ori ai o ofertă specială. Acestea sunt unelte de fidelizare, și un motiv excelent pentru potențialii clienți să revină la brandul tău.

În momentul în care oferi o reducere sau alte beneficii neașteptate alături de produsul tău, oamenii se vor simți datori să te răsplătească… fie cumpărând, fie făcându-ți recomandări.

Buget de promovare

O medie de buget ar fi între 100 de lei și 500 pentru afacerile mici (3-10 angajați), iar acești bani sunt în acest moment suficienți pentru a atinge un public destul de mare. Trebuie doar aleși oamenii cu grijă, astfel încât să nu repeți una dintre cele mai mari greșeli: promovarea pe un public țintă nepotrivit. Asta înseamnă bani irosiți, pur și simplu.
Marketerii firmelor mici cred, de multe ori, că nu au buget suficient pentru a se promova. Nu au noțiuni de strategie sau oameni capabili să le coordoneze campaniile.

Deși au cochetat cu reclame facebook sau campanii, și au impresia că au lucrat bine, ei trăiesc cu impresia că ar fi trebuit să bage mai mulți bani. De fapt, în realitate, nu au știut cum să își facă promovarea corect și eficient.

Nu își dau seama că o campanie mică, dar bine făcută aduce rezultate mai bune decât o campanie slabă, cu buget umflat.

Cum funcționează o agenție de marketing

Felul în care abordăm noi aceste probleme este cu un flux de lucru clar, ce trece prin toate departamentele specializate și se concretizează în campanii cu scopuri clare și rezultate ușor de măsurat.

Pasul 1 – Brieful

Clientul ne familiarizează cu afacerea lui, cu brandul pe care îl are (sau pe care și-l dorește) și istoricul de business. Campanii trecute, puncte tari, puncte slabe, planuri de viitor sau riscuri. Practic o analiză SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats) pe care urmează să ne bazăm procesul.

Clientul ne spune ce așteptări are de la noi și de la afacerea lui.

Pasul 2 – Strategia

În urma briefului pe care l-am creat, începem să conturăm o strategie de acțiune.

Analizăm brandul și îi identificăm esența, valorile și idealurile. Disecăm identitatea existentă și construim pe acea fundație un set de reguli în comunicare, care să proiecteze spre audiență exact trăsăturile unice ale brandului clientului.

Dacă este cazul, facem rebranding, dar de cele mai multe ori este un ”soft reboot” în care doar conturăm mai precis, cu tușe mai groase, identitatea acelui brand. Aici decidem cât de prietenos sau distant este tonul comunicării și cum am vrea să fie perceput de publicul țintă.

Ne alegem apoi scopuri atât imediate, cât și de lungă durată, și începem să comunicăm în concordanță cu identitatea stabilită anterior.

Propunem o primă campanie, de obicei de awareness și poziționare pe piață. Asta înseamnă să știe mai multă lume cine ești și cum ești poziționat în comparație cu concurența ta: mai scump, mai de calitate, mai ieftin, cu oameni mai de calitate etc.

Pasul 3 – Campania

După ce avem o idee clară despre direcția în care vom merge cu brandul, departamentele de copywriting, grafică și web încep să definească în detaliu identitatea brandului prin texte și design. Acest lucru de cele mai multe ori capătă forma unui website de prezentare sau a unei pagini de vânzare. Este, în orice caz, un colț al internetului unde oamenii interesați vor putea să se familiarizeze cu afacerea ta, și să interacționeze direct (lucru care îți va da informații prețioase despre direcția în care va merge comunicarea).

Copywriterul scrie textele, iar după ce sunt verificate și aprobate, acestea merg la departamentul de grafică, unde se va face designul web.

După încă o etapă de verificare programatorii noștri pun respectiva pagină online, de unde trece la departamentul PR.

PR-ul face vizibilă campania, și comunică direct cu publicul țintă… de la care de cele mai multe ori colectăm date de contact, pentru a le putea face oferte speciale și pe viitor.

De aici în continuare strategia se adaptează la feedback-ul constant pe care îl primim, dar și în funcție de cât de multe dintre scopuri au fost atinse în campania precedentă.

Planurile de lungă durată rămân, de regulă, aceleași.

Fiecare pas este strâns dependent de cel anterior, iar dacă unul dintre ele este făcut la nivel superficial, se prăbușește întreg castelul de cărți.

Degeaba ai reclame bune dacă nu ai un branding corect. Degeaba ai un branding bun dacă nu știe nimeni despre brand. Cea mai bună abordare este cea completă.

Distribuie acest articol pe retelele tale preferate de Social Media

Despre Autor

Cătălin Bocăeț
Cătălin Bocăeț

Senior Copywriter, scriu mult și citesc și mai mult. Am multe idei, le testez și apoi scriu articole cu rezultatele.